dinsdag 16 november 2010

WA

Wat? Reist het kroonprinselijk paar jullie achterna ofzo?

Nee, hier voorlopig geen Royals in de boeken zoals in 2002 in Ghana. Hoewel, op het gebied van watermanagement begint Canberra met al die overvloedige regenval natuurlijk wel interessant te worden.

Vooralsnog staat deze WA voor Wettelijke Aansprakelijkheid.
Het is één van die zaken die je schijnbaar zonder aanleiding te binnen schieten. Dat ik 'm opgezegd heb kan ik me nog wel herinneren,
maar hebben we dat hier eigenlijk wel geregeld?

Niet dus. Help! In een land dat een "suing" gehalte lijkt te hebben dat gevaarlijk dicht bij dat van de Verenigde Staten komt, lijkt het me toch wel zaak dit gedekt te hebben. Telefoontje aan de verzekeraar van auto en inboedel. Third-party liability? Jazeker, als er iemand over onze drempel struikelt en ons voor het gerecht sleept kan ons niets gebeuren. En ook als wij met de auto een ongeluk zouden veroorzaken is alles onder controle. Maar dat van die voetbal van dat zesjarige jongetje door de ruit van de buren? Die zijn toch zelf verzekerd?

Huh? Dit kan niet. Ik bel de Ombudsman (die ook hier "Ombudsman" heet). Drie maatschappijen en evenzoveel voetballen en gebroken ruiten verder besluit ik een aantal ervaringsdeskundigen in te schakelen. Want nu ik dit weet moet het vandaag nog geregeld worden. De kinderen zet ik zolang achter slot en grendel.

"Goh, nooit over nagedacht eigenlijk" (die woont hier al te lang). "Bestaat geloof ik niet, daarom zijn ze hier ook zo voorzichtig: als er bijvoorbeeld werk aan de weg is wordt bij wijze van spreken de hele wijk afgezet zodat er ook echt niets kan gebeuren". Ja dat herken ik wel. En mijn Aussie kennissen? "Third-party liablility? Included in your home & contents cover …". Ja die kende ik al van de maatschappijen waar ik mee gesproken heb, het verhaal van de drempel. Thanks!

Laatste redmiddel is vriendin L. die hier nu twee jaar woont. Ongetwijfeld heeft zij alles destijds tot op de bodem uitgezocht.
En inderdaad, L. schrijft:

Persoonlijke wettelijke aansprakelijkheid bestaat in Australië niet.
Je kunt je als individu dus niet WA verzekeren. In Australië wordt diegene die schade oploopt geacht de schade te claimen bij een verzekeringsmaatschappij; niet diegene die de schade heeft veroorzaakt. Uitzonderingen zijn auto- en reisverzekeringen, die inclusief WA zijn. In Nederland kun je wel een carnet verzekering afsluiten waar WA een onderdeel van is. Je komt alleen voor deze verzekering in aanmerking als je als Nederlander tijdelijk in het buitenland woont.

Disclaimer:
Alhoewel met de grootste zorg samengesteld kunnen aan dit (gratis) advies geen rechten worden ontleend en is de schrijver niet aansprakelijk te stellen voor enige geleden schade die hieruit voortvloeit aangezien zij zich hiertegen niet heeft kunnen verzekeren.

Kwestie van aanpassen?!