donderdag 18 november 2010

Six Pack?!

Hao laat er geen twijfel over bestaan: hier is werk aan de winkel.

Na alle sportscholen van de stad te hebben getest, heb ik mijn keuze laten vallen op de zojuist geopende "Club Lime". Twee minuten fietsen vanaf ons huis, dat werkt drempel-verlagend. En niet minder belangrijk: brand new, dus geur-vrij en met Life Fitness machines die nog geen mankementen vertonen.

Mijn Nederlandse "standards" heb ik inmiddels opzij gezet. Je weet wat je had op het moment dat je het niet meer hebt. Dus hier geen sauna, geen MTV op de loopband en al helemaal geen lounge met lekkere cappucino's. Laat staan kinderopvang. Maar wel Hao.
Ik schat 2 meter hoog en bijna net zo breed. Het levende bewijs dat inspanning loont bij Club Lime. En een waarschuwing dat je het vooral niet moet overdrijven.

Voor de intake wordt de tijd genomen. Alleen al het invullen van de lijsten waarop ik Club Lime vrijwaar van dood door schuld voor het geval ik erin blijf op de cross-trainer kost ruim een kwartier. Maar alle begrip sinds mijn nieuw verworven kennis over de WA hier. Bloeddruk, lengte en gewicht worden in kaart gebracht. En dan komt de "flexibility"test. Ik waarschuw dat ik op dit gebied niet zo flexibel ben. Hao laat zich niet uit het veld slaan en houdt vol dat ik dit toch echt moet kunnen.

Dit doet me denken aan mijn eerste weken in Costa Rica. "Ik spreek geen woord Spaans", kondigde ik aan bij mijn intake op de "Escuela d'Amore". "Je weet altijd meer dan je denkt", was het antwoord. Toen ik op de vraag "Qual es tu nombre" in het Engels "26" antwoordde, wist men dat ik gelijk had en dat de situatie ernstiger was dan men had kunnen vermoeden. Maar goed, ook dat heb ik geleerd dus vol goede moed terug naar Hao.

Een aantal Chinese technieken worden op rug en schouders toegepast en wonder, ik strek een stuk verder. "Pain is your friend" schiet er door mijn hoofd. Kwestie van oefenen nu, laat Hao weten. Terwijl ik op wil staan om deze martelkamer te ontvluchten bedenkt Hao dat we nog even de abdo's moeten checken. Aj.

"You've got a Six Pack", roept hij enthousiast uit. Wie? Ik?! Wow!
Als hij erbij vermeldt dat hij zelden een vrouw gezien heeft die de buikspier-oefeningen die ik -schijnbaar moeiteloos- demonstreer überhaupt tot een goed einde weet te brengen, realiseer ik me dat ik er niet één, maar twee vrienden bij heb gekregen vandaag.

Naschrift:
De eerlijkheid gebiedt mij hierbij te vermelden dat Hao vervolgens aangaf dat een Six Pack weliswaar een goede start is, maar dat we pas ècht op onze lauweren mogen rusten op het moment dat we over een Eight Pack beschikken. En laten die resterende twee nu net zwaar verwaarloosd zijn vanwege de focus op de overige zes?!