donderdag 28 oktober 2010

Job Hunt (1)

Grappig dat sommige zaken in het Engels beter klinken dan wanneer je de Nederlandse variant gebruikt. Banenjacht. Bah. Je wordt al moe als je er aan denkt. Maar job hunt daarentegen, klinkt als avontuur, actie, resultaat. Helemaal als je het met twee hoofdletters schrijft: 
Job Hunt. Daar zeg je geen nee tegen.

Toen ik eenmaal zover was, kon ik dan ook niet wachten om mijn jagers-outfit uit de kast te trekken en ze allemaal neer te halen. 

Maar toen hadden de kinderen vakantie, moesten er plotseling rijbewijzen geregeld worden en stroomde de garage die voor opslag van overtollige-maar-desalniettemin-onmisbare huisraad bestemd was vol water. Voor de duidelijkheid, het stond er al in, die huisraad. 
De munitie bleef dus nog even ongebruikt op de plank liggen.

Twee weken geleden kwam daar verandering in. Je moet èrgens beginnen, dus op aanraden van iemand die hier ervaring mee had, meldde ik mij bij een gereputeerd recruiting-agency. Naar het schijnt dé manier om hier aan een baan te komen. Aangezien deze eerste club niet echt iets voor mij leek te kunnen betekenen, schreef ik me voor de zekerheid ook bij een tweede in. Wat bleek? De baan van mijn dromen zat bij hen in het assortiment. De volgende ochtend had ik een intake, 's middags schreef ik als onderdeel van het selectie-proces een communicatie-strategie en de daaropvolgende werkdag had ik een sollicitatiegesprek bij mijn beoogde werkgever. 

Goede dingen gaan snel.

"They think you are fan-tas-tic", was de enthousiaste reaktie van mijn recruiter/consultant. Zonde om mij alleen voor die ene functie in te zetten, men wilde graag organisatie-breed gebruik maken van mijn "exceptional combination of skills". Of ik bezwaar zou hebben tegen een contract van 12 maanden? Marketing consultant met opdracht-garantie, even better! Referenties werden gecheckt en ik maakte mij op voor een vliegende start.

En toen bleef het stil.

Ehhhm … heb ik iets gemist? Verkeerd verstaan? Is het de cultuur? Wat blijkt .. 'recruiting acency 1' heeft lucht gekregen van de baan die beoogde werkgever bij 'recruiting agency 2' uitgezet had en heeft mijn cv er even ongevraagd tussen gemoffeld. Tja. Als het nu bij die bewuste baan was gebleven, was het een uitgemaakte zaak geweest. Maar aangezien dit niet het geval is en er aan een alternatief gewerkt wordt, denkt 'agency 1' een punt te hebben. Ik denk het niet. 

En 'agency 2' natuurlijk ook niet. En beoogde werkgever? 
Dat weet ik niet.

Waar twee vechten om een been … inderdaad, vrees ik dat beoogde werkgever de zaak even laat rusten en mij op een later tijdstip rechtstreeks zal benaderen. Of niet. 


Wat een rotsituatie. Dit zou me in Nederland niet snel overkomen zijn. Misschien is er toch niet zoveel mis met een gewone banenjacht.