dinsdag 31 augustus 2010

Water Restrictions


Eén van de USP's die Maurits ten faveure van Canberra aandroeg was het weer. Altijd zon en daarnaast toch vier seizoenen, ook hartje zomer altijd een lekker briesje en 's nachts koelt het af. Ideaal!

Bij de keuze van wat wel en niet in de koffer mee zou gaan, vielen de paraplu's dan ook snel af, want over regen had ik M nog nooit gehoord. Toen het hier bij aankomst met bakken uit de lucht viel dacht ik nog aan een incident. Welkom leek me zo'n buitje ook wel in een gebied waar het altijd droog is. Langzaam maar zeker dringt de waarheid echter tot me door: ook Canberra is aan klimaatverandering onderhevig.

En dat is eigenlijk maar goed ook. Waar ik eerst nog dacht dat de ongewassen ramen in ons huis het gevolg waren van het drukbezette leven van de vorige bewoners, ben ik er na inspectie van de buurt achter dat niemand hier zijn ramen wast, of z'n auto (echt waar!).
Ook met het dorre gras hier in de tuin blijken wij geen uitzondering te vormen. En dat je ondanks de bijzonder warme zomers nauwelijks zwembaden ziet begrijp ik inmiddels ook: water restrictions!

Canberra is voor haar watertoevoer afhankelijk van een drietal rivieren. In een ver verleden was dat voldoende om alle inwoners van de stad van water te voorzien. De laatste decennia bleef het ondanks de inzet van vier dammen, verschillende reservoirs en pompsystemen echter vechten tegen droogte. Langs de weg zie je dan ook regelmatig borden staan waarmee de Canberrans herinnerd worden aan de ernst van de zaak: er wordt aangegeven voor hoeveel procent de dammen gevuld zijn en wat het gemiddeld verbruik per dag was over de afgelopen week, afgezet tegen het gestelde target. 

Op 1 september begint hier officieel de lente. Je zou verwachten dat de restricties, momenteel 'stage 3' op een schaal van vier, nu dus strenger zouden worden. Maar wat blijkt: de overvloedige regenval van de afgelopen periode en het gehoorzaam opvolgen van de restricties heeft de dammen op een dusdanig peil gebracht dat
'stage 2' voor het eerst in vier jaar van kracht is.

Met gemiddeld 12,5 graden kende 2010 niet alleen de koudste winter sinds 2000, maar ook de natste in vijf jaar. De maand augustus was de koudste in 18 jaar en de natste sinds 1998.

Treffen wij het even?!