donderdag 9 december 2010

Hold on for dear life - she is here

Gisteravond landde ze op Hamilton Island. Vandaag geen krant waar ze niet in gezelschap van een koala op de voorpagina prijkt. Men kan zich schrap zetten bij het wildlife sanctuary: met zo'n naam in het gastenboek lijkt een gouden toekomst vol Amerikaanse bezoekers verzekerd.

Sinds John Travolta half september een Qantas A380 de studio binnen reed, is Australië in de ban van Oprah. En hoopt men dat Oprah in de ban zal raken van Australië. Aan haar publiek zal het niet liggen. Uitzinnig was de reactie van de 300 studiogasten die uitgenodigd werden Oprah te vergezellen bij de opnames waarmee ze haar laatste seizoen inluidt. Op de trappen van het Opera House. Inderdaad, het Oprah House.

Na weken van speculaties is het nog steeds niet bekend welke route Oprah en haar gasten gaan afleggen. Iedereen die op het programma staat heeft een geheimhoudingsverklaring moeten tekenen. Hoe ik dat weet? Nee .. tenzij M het ook voor mij geheim heeft gehouden natuurlijk. De meest invloedrijke vrouw ter wereld schijnt ze te zijn.
In ieder geval de best denkbare marketing tool. Alles wat zij in haar show omarmt wordt een instant succes. In de Verenigde Staten en in een groot gedeelte van de 145 landen waar haar shows uitgezonden worden.

No wonder dat er gevochten wordt voor een plaats in haar schijnwerpers. Want de toeristische sector kan wel een steuntje in de rug gebruiken hier. Klappen als 9/11 en SARS is de industrie nog niet te boven en hoewel de cijfers langzaam verbeteren, is het niet in verhouding tot de mondiale trend. De minister van toerisme heeft er een dagtaak aan. Eerst moest hij verdedigen waarom die drie miljoen (Australian) dollar goed besteed zijn. En nu is het zaak de verwachtingen te managen zodat er geen domper ontstaat zoals na de Olympische Spelen in 2000. Want instant succes geldt waarschijnlijk voor boeken en afvalmethodes, maar of een trip naar Australië ook zo snel geboekt wordt in een land waar men gemiddeld tien vakantiedagen per jaar heeft, valt natuurlijk te bezien. En dat weet de minister ook. De laatste dagen is zijn boodschap dan ook dat, zolang iedereen binnen een jaar maar weet dat er niets is zoals Australië, de belangrijkste marketing-doelstelling verwezenlijkt is.

Aan ons zal het niet liggen. "There is nothing like Australia" denk ik op het moment dat M mij vertelt dat ook hij aanstaande dinsdag op de trappen van het Oprah House zit. Met dank aan Australian Capital Tourism. Ik bied mij aan als fotografe.