maandag 27 december 2010

Speeding? You're in our sights.

Vorig jaar tijdens mijn inspectiebezoek waren ze me al opgevallen en vanaf begin december staan ze er weer. Ik vind zo'n foto (met dank aan www.jzx100.com) best aantrekkelijk, maar het is vast niet de bedoeling dat ik mijn snelheid opvoer in de hoop op een ontmoeting met deze oom agent. Er valt namelijk niet te spotten met de Australische "polisie". En al helemaal niet in deze tijd van het jaar.

December is in Australië wat juli in Nederland is. Je merkt het vanaf november, dat is een soort juni, een maand vol feestjes, openingen, evenementen en vervroegde kerstborrels. Begin december begint men af te bouwen en staat alles in het teken van de naderende vakantie. Januari is een soort augustus en in februari (september) komt alles pas weer echt op gang.

Tijdens de bouwvak, die van 24 december tot 3 januari duurt, is het merendeel van de Australiërs op tournee. "De kust" is in het hele land de meest populaire bestemming. Het is dan ook op de wegen naar en langs de kust dat het aantal ongelukken in deze periode schrikbarend toeneemt. Het aantal verongelukten wordt bijgehouden middels de "national holiday road toll". Sinds gisteravond staat die op 8. Geteld vanaf kerstavond. In 2009 eindigde deze op 68. Dagelijks komen kranten en journaals met overzichten waarin ook aangegeven wordt hoe de "holiday road toll" er per staat uit ziet. Op dit moment ligt Victoria aan kop.

Om verandering te brengen in deze situatie worden de regels tijdelijk aangescherpt. "Double demerit points apply to all speeding and seatbelt offences from Friday 24 December 2010 to Monday 3 January 2011 inclusive." Sinds ik een Australisch rijbewijs heb, weet ik wat dit betekent. Twaalf strafpunten mag je in drie jaar opbouwen. Daarna wordt je rijbewijs geschorst. Normaal kost een snelheids-overtreding van 10-20 km/u je drie punten. Dat schiet dus lekker op als je heen en terug voor NYE in Sydney iets te hard op de pedalen trapt.

Dit alles wetende zal ik de maximale snelheid van 100 km/u de komende tijd netjes respecteren. Met als bijkomend voordeel dat het mij in dat tempo vast gaat lukken om die foto zelf te nemen!