zaterdag 9 juli 2011

Winter in July

Her en der zie je ze nog, maar het is een zeldzaamheid in deze tijd van het jaar: Aussies op slippers. Het is dan ook koud, ijskoud.
Als Europeaan lijk ik geen recht van spreken te hebben. Ik word weggehoond als ik mijn beklag doe (dagelijks) want 'wij in Europa' zijn toch wel wat ergers gewend. Nee dus. Koud is hier kouder dan de strengste Belgische winter. Het voelt alsof je onderaan de ski-piste staat, maar zonder skipak. Het frustrerende is dat de temperatuur een magere 6 graden aangeeft terwijl je gewoon voelt dat het vriest. Ik mis de voldoening van dat minteken die de kou als het ware goedmaakt. Het psychische effect hiervan is dat ik blijf klagen. Totdat ik deze week iemand tegenkwam die mij vertelde dat kou in de Northern Hemisphere niet te vergelijken is met de kou in de Southern Hemisphere. Dat bedoel ik dus!

Nu we het daar over eens zijn kan ik genieten van deze winterse omstandigheden en … de kinderen denken er net zo over. Sinds afgelopen vrijdag is het winter vakantie. Het kwam als een soort verrassing. Druk met de toestanden rondom het hotel, crisis bij de ANU en de huizenjacht keken we niet verder dan een dag vooruit en opeens werd er belangstellend geïnformeerd naar onze plannen.
Wat plannen? Ik bedacht dat we er ondanks alles natuurlijk wel wat van moeten blijven maken en vroeg de kinderen naar hun wensen voor de vakantie.


Sydney: het lijkt hier een onmogelijke opgave om laarzen te vinden voor Fransje. Er zijn twee kinderschoenenwinkels en het paar in de ene had veters en de andere had alleen nog bruin met gespen in haar maat. Dus volgens Fransje moeten we naar Sydney in de hoop op een groter assortiment.

Skiën: we kunnen vanaf hier de sneeuw op de bergen zien liggen (vandaar het onder-aan-de-piste gevoel waarschijnlijk) en aangezien F en R inmiddels wel toe zijn aan hun eerste ski-ervaring gaan we volgend weekend een dagje die kant op.

Cars film: speciaal voor de vakantie in première gegaan: dit lijkt me iets voor M en R. De laatste zie ik zijn nieuwe Cars badjas nog wel aantrekken voor de gelegenheid.

Stoomtrein: iedere vakantie staat ie geadverteerd in "Holiday Happenings" en altijd bedenken we dat het zo leuk zou zijn om dat nu eens te doen op het moment dat we het vertreksein horen. Detail: een ingewijde vertelde me gisteren dat zij die tocht ook eens gedaan had en zo verbaasd was dat het ding op de terugweg zoveel sneller leek te gaan dan op de heenweg. Wat bleek? De remmen hadden de tand des tijds niet doorstaan ….

Schaatsen: dit jaar staat er voor het eerst een schaatsbaan in het stadscentrum. Discolichten, muziek, kerstbomen en gluhwein. Inmiddels afgevinkt (zie diavoorstelling).

Old & New Parliament House: Fransje is er met school geweest en vindt dat we beiden moeten bezoeken zodat we kunnen besluiten welke van binnen het mooiste is.

Questacon: onze Australische tegenhanger van het Eindhovense Evoluon blijft de kinderen boeien.

Soccer: Reimer hoopt ontdekt te worden tijdens een voetbalkamp bij het Australian Institute of Sport in week 1 terwijl Fransje deze dagen oefent voor Drama Queen tijdens een toneelkamp.

Vriendjes en vriendinnetjes spelen & slapen … in het nieuwe huis?!