zaterdag 22 juni 2013

Regen!

Tegenwoordig plannen wij niet meer dan een dag van tevoren wat we in het weekend doen. Net als een groeiend aantal mensen in onze omgeving zien we wel wat er opkomt. En dat is verrassend veel, zeker omdat steeds meer vrienden en kennissen deze filosofie erop na lijken te houden. Het is, zoals een collega het uitdrukte, 'als in de vakantie'. En zo voelt het inderdaad.

Tijdens Fransje's tennisles vanochtend checkte ik het weer op mijn telefoon - waarom ik dat doe is mij eigenlijk een raadsel want het is een nogal gelijkmatig beeld dat per jaargetijde verandert. Dat wil zeggen, de temperaturen veranderen, maar er staat steevast een zonnetje, soms met een wolk. Mijn hart maakte een sprongetje: morgen regen!

Nooit had ik gedacht dat het zover zou komen. Toen we hier bijna drie jaar geleden aankwamen was ik diep teleurgesteld dat we de regen uit Nederland meegenomen bleken te hebben. Het Opera House in de regen is niet leuk. Een rondvaart in de haven ook niet. En fietsen in de regen al helemaal niet.

Anderhalf jaar na aankomst meldde Weatherzone dat El Nino plaatsgemaakt had voor La Nina. En inderdaad, dit is waar ik voor getekend dacht te hebben: eindeloos warme zomers, een prachtige herfst, koude winters met stralend blauwe luchten en een voorjaar dat je in Europa 'zomer' zou noemen. Zo nu en dan een bui, maar niets waar je echt een paraplu voor nodig hebt.

Nu het winter is, regent het iets meer, zoals in de week dat we net de konijnen hadden. Maar nooit in het weekend. En dat is pech, want je komt nergens meer aan toe met altijd mooi weer. Qua 'nuttige zaken' zeg maar. Want dat zit er dan toch wel in met een Noord-Europese achtergrond: zonde om binnen te zitten als de zon schijnt.

Enthousiast deel ik M mee dat het morgen de hele dag gaat regenen. Zelfs geen klein zonnetje te zien. "O heerlijk," reageert hij, "daar ben ik echt aan toe, lekker de hele dag binnen blijven en niets doen." In mijn hoofd ontstaat meteen een to-do lijst die twee weken regen vereist. En dan moet er natuurlijk ook voor de buis gehangen worden met een DVD - want dat hóórt bij regen. 

Ik ben blij dat we niets gepland hebben - dan waren we deze buitenkans misgelopen. Nu maar hopen dat het goed voorspeld is.