zaterdag 18 mei 2013

Als konijnen...

Sinds december vragen de kinderen om een konijn. Zo schattig mam. En we zullen er helemaal zelf voor zorgen.

Omdat ik niet toegaf stapten ze over op een guinea pig. Ik had geen idee wat ze daarmee bedoelden. Dus werd ik de dierenwinkel ingeloodst. En daar bleek dat ze het over een cavia hadden. Met een rattenstaart.

De keuze voor Brownie was snel gemaakt. Een schattig konijn met lange hangoren. Zonder staart. Eén konijn is geen konijn dus Reimer koos Spot-On. Wit met bruine vlekken.

Na het afrekenen schoot me opeens te binnen dat het wel leuk zou zijn om te weten of het mannetjes en vrouwtjes waren. Een mannetje en een vrouwtje. Ah.

Maar Brownie en Spot-On zaten al in de auto. En de overige konijnen zagen er niet half zo leuk uit. Dus blij met deze gezins-uitbereiding togen we naar huis. De kooi (met binnenverblijf) werd in elkaar gezet en M en ik voelden ons geweldige-ouders-die-iets-voor-hun-kinderen-over-hebben.

En toen begon het te regenen. Niet een dag maar een week. De kooi hield het niet droog onder het afdak. De konijnen verhuisden naar binnen. Ik begon het avontuur iets minder geslaagd te vinden.

Het verschonen van de kooi werd uitgesteld van woensdag tot zaterdag, en tot zondag. Toen ik 's ochtends nadat de kinderen naar school vertrokken waren controleerde of ze de waterfles bijgevuld hadden bleek die leeg. En volgens mij zag ik daar ook geen eten liggen. Dit was niet de afspraak!

Ondertussen leken Brownie en Spot-On zich uitstekend met elkaar te vermaken. Ik kreeg visioenen van tien konijnen met een bijpassende hoeveelheid uitwerpselen en sommeerde de kinderen om ze per direct te scheiden. Kwam de bench waarin Saar haar overtocht van Nederland naar Australië maakte even goed van pas.

Maar het kwaad was al geschied. Spot-On bouwde haar nestje en legde daar twee schattige baby konijntjes in neer. Wij prezen ons gelukkig, het hadden er ook zes kunnen zijn! Onze vriend van de dierenwinkel liet ons weten dat hij die twee schatjes best zou kunnen verkopen dus wij dachten de dans ontsprongen te zijn.

Wat schetst onze verbazing? Met de twee babies nog aan de borst begint Spot-On een nieuw nest te bouwen. Deze keer blijkt het echt raak, niet twee, niet vier, niet zes, maar zeven schattige baby konijntjes melden zich in huize Gingana. Het moet niet gekker worden!