maandag 12 december 2011

Ho-Ho-Ho

The most wonderful time of the year?

Sinds 1 december zit de kerstsfeer er hier goed in: Christmas Breakfast, Christmas Morning Tea, Christmas Lunch, Christmas Afternoon Tea, Christmas Drinks, Christmas Party, End of Year Drinks. En alsof dat nog niet genoeg is, is het ook nog eens het einde van het schooljaar. Pianoconcerten, breakfast year 1, after school gathering year 3, special assembly, kadootjes voor meesters, juffen en cricketcoaches en voor ieder kind in de klas een zelfgemaakte kerstkaart.

Mijn collega’s zie ik met de dag witter wegtrekken. Gelukkig, ik ben niet de enige die het allemaal wat veel vind. Maar toch doen we het. Als ik vraag hoe iedereen dit volhoudt is het antwoord dat men instort tegen de tijd dat het kerstmis is. Tja daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Na anderhalf jaar verbaas ik me over het feit dat ik het ritme nog steeds niet helemaal kan voorzien. Twee maanden geleden boekten we onze vluchten naar Amsterdam. Ik verwachte dat alles hier half december wel op z’n einde zou lopen dus aanstaande donderdag stappen we in. En wat blijkt? Tot en met vrijdag 23 december is alles hier full on!

Ergens ben ik blij dat ik niet beter wist want dan waren we beslist later vertrokken. Mijn collega’s voorzie ik van een wenslijstje voor de vergaderingen die ik toch echt niet midden in de nacht per teleconferentie ga bijwonen en verder geloof ik het wel. En daar is ook alle begrip voor. Een overseas trip dwingt hier toch een beetje respect af dus iedereen snapt dat je niet voor twee weken gaat.

En het voelt ook wel bijzonder om terug te gaan. Bijna anderhalf jaar geleden vlogen we deze kant op en sinds die tijd zijn we het eiland niet meer afgeweest. Toen ik de kinderen gisteren vroeg of ze een beetje nerveus waren gaven ze toe dat inderdaad te zijn. Want wat als ze op hun ‘oude’ school over dingen van hier willen vertellen en ze weten niet hoe het in het Nederlands heet? En die stewardessen van Garuda Indonesia, spreken die wel Engels?

De winterjassen zijn gewassen, de oppas voor Saar & huis is voorzien van een telefoonlijst, het reisplan is aan de familie gestuurd, kerstkado’s zijn ingeslagen en na dagen googlen en bellen heb ik vandaag dan toch eindelijk een reisverzekering voor non-residents gevonden.

Wat ga ik eigenlijk doen tot donderdag?