dinsdag 20 september 2011

Magpie Alert

Mag wat? Een nieuwe taart bij Mac Donalds? Nee het gaat hier om een van de minst aangename onderdelen van het Australische leven. De Magpie. Lijkt op een Nederlandse Ekster (Aekster voor de Limburgers onder ons) en heeft ook wel wat van een kraai.
Hier noemen we het een foutje van de natuur.
Vanaf 1 september manifesteert dit fenomeen zich nadrukkelijk: 
lente dus broedperiode met het gevolg dat het nest beschermd moet worden tegen gevaar van buitenaf, fietsers bijvoorbeeld. 
Waag je je in de buurt (en dat doe je sowieso want ze zitten overal) dan kun je rekenen op een woedende reactie. Doodeng, ze komen laag aansuizen boven je hoofd en pikken luid kraaiend op je verplichte fietshelm.

Het is dan ook niet ongebruikelijk om in deze periode op de fiets door medeweggebruikers gewaarschuwd te worden voor een op handen zijnde aanval zodat je snel je route kunt wijzigen. Bij de ANU circuleren alarmerende emails met titels als "Beware: Raging Magpie" waarbij aangegeven staat waar de risicogebieden zich op dat moment bevinden. De adviezen over hoe hier mee om te gaan variëren van 'blijf thuis en houd ramen & deuren gesloten' tot het decoreren van je fietshelm met sticker ogen of plastic 'sprieten'. Vorig jaar lachte ik er nog om, het ziet er namelijk echt niet uit, maar nu ik dagelijks met een aanval geconfronteerd word begon ik toch te overwegen om dan ook maar voor gek te gaan rijden.

Totdat ik onderstaand
filmpje doorgestuurd kreeg. De oplossing leek eenvoudig en gisteren waagde ik mij op Hollandse wijze op de fiets. Helaas… en ik kan inmiddels uit ervaring vertellen dat gepikt worden op je hoofd nog afschuwelijker is dan op je fietshelm. Maar toch.

Toen ik het filmpje zojuist aan Fransje en Reimer liet zien bleek dat er nog een vervolg op gemaakt is. Met de elegante titel
Killer Magpie 2. Ik begreep dat in Nederland de pepernoten alweer in de supermarkt liggen. Ach, als ik dit advies opvolg komen we hier ook vast een beetje in de Sinterklaas stemming!